Batony energetyczne chia

Nie jestem zwolenniczką gotowych batonów energetycznych, wolę wyczarować własne.

Takie batony energetyczne chia wymyśliłam głównie z myślą o sobie. Bieganie stało się moją kolejną pasją, a przygotowania do maratonu jeszcze bardziej wpłynęły na moje działania w kuchni.

O chia pisałam już wielokrotnie. W części „produkty MAG” znajdziecie wiele informacji na ich temat.

Opisałam te maleńkie ziarenka także w mojej książce Mama Alergika Gotuje Na Wyjątkowe Okazje”, w rozdziale MAGiczne produkty.

Na blogu znajduje się wiele, różnych przepisów z wykorzystaniem chia, zapraszam do ich wypróbowania.

Moje batony energetyczne chia sprawdzą się podczas długich wybiegań i także podczas maratonu.

 

Mój pierwszy maraton już za kilka dni. 27 września w Warszawie zmierzę się z królewskim dystansem 42,195 km.

Trzymajcie za mnie kciuki, a kto może niech mi pokibicuje na trasie 37 PZU Maratonu Warszawskiego

 

Tymczasem życzę Smacznego

Batony energetyczne chia

 (bezglutenowe, wegańskie, bez cukru)

Czas przygotowania:15 minut

Czas pieczenia: 20 minut

Ilość: 1 szt. 20 cm x 20 cm (10 batonów ok. 60 g)

Składniki:

Przygotowanie:

  1. Mąki, płatki, szczyptę soli, inulinę, proszek do pieczenia, nasiona chia i rodzynki umieszczamy w misce, mieszamy
  2. Olej łączymy z melasą karobową, miksujemy przelewamy do suchych składników, miksujemy
  3. Dolewamy wodę, miksujemy na najmniejszych obrotach, pozostawiamy na 3 minuty (ciasto ma się kleić, jeśli składniki się nie zlepiają dodajemy stopniowo jeszcze więcej płynu)
  4. Ciasto wykładamy w foremce wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia, dociskamy masę do dna tworząc zwartą całość
  5. Nagrzewamy piekarnik do 170°C w opcji z termoobiegiem
  6. Ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 20 minut
  7. Wyjmujemy, studzimy, kroimy po wystudzeniu

Od Dietetyka:

Wartość energetyczna w całej porcji: 1993 kcal

Białko w całej porcji: 44,5 g

Tłuszcz w całej porcji: 125,2 g

Węglowodany w całej porcji: 293 g

Przede wszystkim batony te zawierają witaminy z grupy B (z płatków owsianych, amarantusowych, nasion chia i mąki owsianej), wpływające na metabolizm tłuszczów, węglowodanów oraz na wydolność organizmu.

Składniki mineralne:

  • żelazo (rodzynki, produkty owsiane, melasa z chleba świętojańskiego, amarantus) – pierwiastek niezbędny w prawidłowym transporcie tlenu oraz wspomagający pracę układu odpornościowego i nerwowego
  • wapń (melasa z chleba świętojańskiego, nasiona chia) – odpowiedzialny za prawidłową budowę kości i zębów
  • magnez (melasa z chleba świętojańskiego, nasiona chia, płatki z amarantusa, produkty bezglutenowe z owsa) – odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni, a jego niedobór objawia się szybkim zmęczeniem, słabą wydolnością organizmu i skurczami mięśni kończyn dolnych
  • potas (melasa z chleba świętojańskiego, nasiona chia) – również odpowiada za prawidłową pracę mięśni, a jego niedobór skutkuje m.in skurczami mięśni
  • inne składniki zawarte w tych batonach to kwasy omega -3 i omega – 6, zawarte w nasionach chia i oleju z pestek winogron. Po dokładne informacje na temat kwasów Omega-3 i Omega-6 zapraszam do drugiej książki MAG

 

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

batony energetyczne chia

Fot. Katarzyna Jankowska

 

  • Judyta Lenk

    Czy można czymś zastąpić melasę? Mam wszystko poza nią i chciałabym wyprobowac ten przepis 🙂 PS właśnie odkrywam Pani przepisy i jestem zachwycona różnorodnością potraw 🙂 na początku kiedy okazało się, że mój synek (KP) ma alergię na nabiał, kakao, orzechy i pszenicę zastanawiałam się co będę mogła jesc. Widzę jednak, że moje obawy były niesłuszne 🙂

    • Melasę można zastąpić syropem roślinnym lub dozwolonym miodem. Miód niestety traci swoje wartości przy podgrzaniu. Warto jednak zdobyć melasę z chleba świętojańskiego bo zawiera wiele cennych składników. Bardziej słodkie syropy dodawać stopniowo.

  • Pingback: Zdrowe batony energetyczne (fit przepis) - Smakowitykasek.pl()

  • Katarzyna Dziuba

    Całość miksujemy mikserem, czy blenderem, niezrozumiałam.:)