Placuszki z cukinii dla studenta, bezglutenowe

Placuszki z cukinii powstały z myślą o mojej córce i innych studentach, którzy muszą samodzielnie zadbać o swoje wyżywienie. Cukinia to letnio-jesienne warzywo, które ma wiele zalet. Oprócz tego, że  jest lekkostrawna, odkwaszająca organizm, bogata w wapń i potas oraz witaminy z grupy B, jest także niedroga. Można z niej przygotować wiele ciekawych dań, świetnie się sprawdza dodana do ciasta zamiast jajek. Placuszki z cukinii są alternatywą dla tradycyjnych placków ziemniaczanych. Przygotowane z dodatkiem bezglutenowej mąki stanowią danie odpowiednie dla osób nietolerujących glutenu. Na blogu znajduje się także przepis na Placuszki z cukinii z dodatkiem mąki orkiszowej. Przepis na Placki ziemniaczane bez jajek także jest na blogu. Mąkę orkiszową możemy stosować zamiennie z mąką pszenną w proporcjach 1:1. Osoby bez alergii mogą do placków dodać 1 jajko a pominąć dodatek skrobi. Zapraszam i życzę Smacznego

Placuszki z cukinii

(bezglutenowe i wegańskie)

Czas przygotowania: 25 minut Ilość: 8 szt. Składniki:

  • 300-400 g cukinii (jedna większa, niezbyt gruba cukinia zielona)
  • ¼ cebuli
  • 1 łyżka zmielonego lnu najlepiej złocistego
  • 3-4 łyżki mąki z ciecierzycy lub kukurydzianej
  • 1 płaska łyżka tapioki lub skrobi kukurydzianej czy ziemniaczanej + 2 łyżki zimnej wody
  • sól morska
  • świeżo zmielony pieprz (dla alergików pieprz biały, syczuański lub zmielona czarnuszka)
  • kurkuma – opcjonalnie
  • śmietana owsiana lub ryżowa
  • koperek zielony – opcjonalnie
  • olej rzepakowy lub z pestek winogron do smażenia

Przygotowanie:

  1. Skrobię umieszczamy w kubku, dodajemy zimną wodę, mieszamy
  2. Młodą cukinię myjemy, obieramy ze skórki, ścieramy na tarce o grubszych oczkach, odciskamy sok …Jeśli posiadasz duży egzemplarz cukinii obierz ją ze skórki i zetrzyj tylko twardą jej część, nasiona wyrzuć. W przypadku młodej cukinii z miękką skórką nie trzeba jej obierać, można zetrzeć w całości 
  3. Dodajemy drobno startą cebulę, zmielony len oraz roztwór skrobi kukurydzianej z wodą … Jeśli nie posiadasz lnu, dodaj więcej mąki lub dodatkową łyżkę skrobi. Len należy mielić bezpośrednio przed użyciem, nie kupuj więc gotowego mielonego lnu. Najzdrowszy len to ten złocisty.
  4. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem i kurkumą, stopniowo dodajemy mąkę, mieszamy i sprawdzamy stan konsystencji … Ponieważ możesz nie dysponować wagą i nie wiesz ile gramów cukinii posiadasz dosypuj mąkę łyżka za łyżką, mieszaj i sprawdzaj czy masa cukiniowa jest dość gęsta i zwarta, aby nadawała się do wyłożenia na patelnię. Placuszki możesz doprawić różnymi ziołami i przyprawami. Możesz użyć sproszkowanej papryki, tymianku, ziół prowansalskich, gałki muszkatołowej, czosnku jednak pamiętaj, że zioła i przyprawy wywołują reakcje alergiczne krzyżowo z pyłkami traw, drzew i zbóż. Musisz je dobrać indywidualnie.
  5. Przygotowaną masę z cukinii odstawiamy na czas rozgrzewania patelni… masa zgęstnieje, jeśli cukinia puści sok, odlej go bo masa będzie zbyt wilgotna
  6. Rozgrzewamy patelnię, dodajemy olej, masę cukiniową wykładamy porcjami, tworząc placuszki o ok. 10 cm średnicy, smażymy je na średnim ogniu, z każdej ze stron na rumiany kolor …nie spiesz się z przewracaniem placków na drugą stronę, powinny się dobrze zrumienić ale nie przypalić, możliwe, że będziesz musiał dolać nieco więcej oleju
  7. Placuszki podajemy jako samodzielne danie, zaraz po usmażeniu najlepiej z gęstą zimną śmietaną z dodatkiem zielonego koperku

  Orientacyjny koszt: Cukinia zielona – ok.  4 zł/ 1 kg Mąka z ciecierzycy/mąka kukurydziana – ok. 7-10 zł/500g Skrobia ziemniaczana bez glutenu/kukurydziana/tapioka – ok.7 zł /500 g Olej rzepakowy – ok. 8 -14 zł /1 l  

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska