7 MAGicznych sposobów na przeziębienie i grypę

Zwykle raz w roku w okresie świątecznym lub po feriach zimowych łapiemy przeziębienie lub grypę. Wyjazd do babci czy szaleństwo na nartach, plus długa podróż sprawiają, że organizm jest bardziej podatny na infekcje.

Ponieważ od lat bacznie obserwuję reakcje naszych organizmów, osłabienie wyłapuję szybko i bezbłędnie.

Leczymy się domowym sposobem i jak na razie udaje się nam pokonać przeziębienie czy grypę w kilka dni.

Podstawą leczenia jest pozostanie w domu, odpoczynek, dużo płynów i jedzenie przeciwzapalne.

Oto 7 MAGicznych sposobów na walkę z przeziębieniem czy grypą.

Zapraszam do lektury i życzę dużo zdrowia.

7 MAGicznych sposobów na przeziębienie i grypę

1. Probiotyki

Ekstrakt probiotyczny jest elementem naszej codziennej diety.

W diecie syna stosuję bio ekstrakt probiotyczny na bazie czystka i dzikiej róży. Zawiera żywe kultury bakterii probiotycznych (min 2×100000000 jtk/ml) w tym Lactobacillus acidophilus, L. bulgaricus, L. casei, L. fermentum, L. lactis, L. plantarum, Bifidobakterium longum, B. breve, B. infantis Steptococus thermophilus oraz antyoksydanty.

W czasie przeziębienia czy grypy podaję go dwa razy dziennie, rano i wieczorem.

1,5 cm ekstraktu w szklance zalewam połową wody o temperaturze pokojowej. Podaję rano na czczo i wieczorem przed snem. W zwykłych dniach podaję jedną porcję dziennie ale z dodatkiem łyżeczki oleju z czarnuszki.

O tym jak dbać o odporność organizmu, o probiotykach i prebiotykach możecie przeczytać więcej w mojej książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę”, str. 6-8

Domowymi i naturalnymi probiotykami są różnego rodzaju kiszonki. Na naszym stole najczęściej pojawiają się kiszone ogórki i kiszona kapusta. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku alergików należy je wprowadzać w niedużych ilościach z uwagi na wysoką zawartość histaminy. Ja podaję ogórki kiszone 1-2 sztuki praktycznie co drugi dzień,

2. Sok z owoców rokitnika

To naturalna silna dawka witaminy C. Owoce rokitnika w 100 g zawierają, w zależności od ich rodzaju, 300 do 3000 mg witaminy C. Taki sok jest bogaty także w karotenoidy, naturalne przeciwutleniacze, witaminę K, witaminę E. Dostarcza także kwasów omega 3 i omega 6, potas, cynk, wapń, żelazo i kwas foliowy.

Sok z rokitnika ma działanie przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Wzmacnia odporność i łagodzi co ważne u alergików, objawy atopii. Pijemy dawkę dziennie, w proporcjach 1:3. Sok rozcieńczam letnią wodą, czasem dolewam do niego syrop z pędów sosny

3. Herbata rozgrzewająca

Przepis na rozgrzewający napój na bazie imbiru, kurkumy, soku z cytryny i dozwolonego miodu (u mojego alergika eukaliptusowy i z kwiatów pomarańczy), zamieściłam w książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę”. Oprócz tego przepisu, w rozdziale Zdrowa Apteczka znalazło się jeszcze 9 innych ważnych dla zdrowia receptur, które warto wykorzystać zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Książka jest obecnie dostępna także stacjonarnie, w sklepach sieci Rossmann.

Imbir jest jedną z najzdrowszych przypraw na świecie. Działa rozgrzewająco, jest więc idealny przy wychłodzeniu organizmu. Jest bogaty w substancje antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Poprawia ukrwienie mózgu, świetnie wpływa na poprawę koncentracji.

Kurkuma zawierająca kurkuminę ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i walczy z wirusami.

Kupuję świeży korzeń imbiru i świeżą kurkumę. W okresie jesienno-zimowym mam te dwa produkty stale pod ręką.

Taki napój pijemy w czasie przeziębień kilka razy w ciągu dnia.

Poznaj także przepis na MAGiczną miksturę i stosuj ją w okresie przeziębień.

4. Ekologiczny sok z owoców czarnego bzu

Owoce czarnego bzu to kolejna kopalnia składników leczniczych. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę P, kwas jabłkowy, garbniki, pektyny, sole mineralne i bardzo dużo witaminy C. Działają napotnie, usuwają z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii i toksyny. Taki sok posiada właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Warto go pić profilaktycznie, uodporni na przeziębienia.

W moim domu zawsze się mówiło, że sok z czarnego bzu działa łagodząco na kaszel.

5. Rosół mocy

Nasz rosół nie jest do końca tradycyjny ponieważ powstaje głównie na bazie ekologicznego mięsa z indyka. Mój alergik może już jeść marchew gotowaną, więc pojawia się ona także w tej zupie. Wcześniej zastępowałam ją batatem. Przepis na taki domowy rosół znajduje się w książce „Mama Alergika Gotuje. Tradycyjnie”.

Domowy rosół mocy wzbogacam o dodatek imbiru i kurkumy, które zwiększają działanie przeciwzapalne tej potrawy.

Od wieków wiadomo, że domowy rosół rozgrzewa i wzmacnia osłabiony chorobą organizm.

6. Kasza jaglana

Jako jedyna spośród zbóż ma działanie alkalizujące, odkwasza więc organizm.

Rozgrzewa, jest lekkostrawna i wzmacnia odporność. Jest naturalnie bezglutenowa, ale osoby z celiakią powinny kupować kaszę jaglaną oznaczoną jako produkt bezglutenowy czy z symbolem przekreślonego kłosa.

Jest źródłem białka, wyróżnia się dużą zawartością witamin z grupy B oraz krzemionki, która wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Zawiera składniki mineralne takie jak: magnez, fosfor, potas, cynk i żelazo.

Ma działanie przeciwwirusowe i osusza nadmiar wydzieliny, co jest bardzo ważne przy zapaleniu błon śluzowych, katarze.

Zawsze przy pierwszych objawach infekcji eliminuję z diety mięso, a wprowadzam duże ilości kaszy jaglanej. Podaję ją na śniadanie w postaci jaglanek i budyniu z dodatkiem owoców.

Na obiad gotuję rosół lub krupnik z kaszą jaglaną. Szykuję kaszę z warzywami i ziołami poprawiającymi trawienie oraz działającymi przeciwzapalnie.

 

 

7. Czosnek

Jak tylko zaczynam odczuwać lub obserwować u domowników pierwsze objawy przeziębienia, do diety intensywniej włączam czosnek. Surowy czosnek podaję na pełnoziarnistej kanapce z pomidorem i kiełkami rzodkiewki.

Przygotowuję także domową zupę krem pomidorowy z dużą ilością świeżego czosnku i bazylii, dodaję go do pieczonych warzyw w postaci sosu czy dipu czosnkowego.

Przez dłuższy czas czosnek musiałam eliminować z diety alergika. Należy on do tych przypraw, które silnie uczulają zwłaszcza przy alergii na pyłki bylicy.

Czosnek ma liczne zastosowanie lecznicze, przeciwgrzybiczne, działa jak naturalny antybiotyk. Niestety obróbka cieplna powyżej 5 minut pozbawia czosnek właściwości bakteriobójczych, warto więc jeść go w wersji surowej.

 

A jakie są Twoje domowe sprawdzone sposoby w walce z przeziębieniem i grypą?