Tagliatelle z kurkami

Sezon na kurki rozpoczynam przepisem na najprostszą formę dania, czyli makaron z kurkami.

W przygotowaniu tej potrawy nie ma żadnej filozofii, a jej smak to zasługa aromatycznych grzybów i oliwy z oliwek.

W wersji dla osób nieuczulonych proponuję zrobić ją na maśle, albo pół na pół z oliwą.

Najwięcej czasu w przygotowaniu tego dania zajmuje umycie kurek, trzeba je dokładnie wypłukać z piasku i z wszelkich leśnych pozostałości. To ważne, więc nie żałujcie ani czasu, ani dokładności!

Na FB bloga zwrócono mi uwagę także na miejsce zakupu tych grzybów, uczulając, że istnieje niebezpieczna odmiana grzyba przypominająca kurki, szkodliwa dla zdrowia. Poszukałam w Internecie i znalazłam kilka treści, które umieszczam pod przepisem w części Wskazówki. Poczytajcie, wiedzy i ostrożności nigdy dość!

Pamiętajmy także, że grzyby ogólnie są ciężkostrawne, więc nie jedzmy ich w porze kolacyjnej, długo zalegają w żołądku niestety. Mój syn jakoś instynktownie odkłada grzyby na bok talerza, a ja go nie zmuszam do ich jedzenia.

O właściwościach grzybów istnieje wiele rozbieżnych informacji. Ogólnie powtarzaną opinią jest ta, że grzyby mają wartość tylko smakową. Natknęłam się jednak także na treść o ich bogactwie w witaminy i białko. Więcej informacji na ten temat również pod przepisem we Wskazówkach.

Zapraszam i życzę Smacznego

 

Tagliatelle z kurkami

(bez mleka, bez jajek, bez soi, bez cukru, wegański, opcjonalnie bez glutenu)

Czas przygotowania: 20 minut
Czas smażenia i gotowania: 20 minut
Trudność: łatwe
Liczba porcji: 3

Składniki:

  • 200 g kurek
  • ½ małej cebuli
  • ½ ząbka czosnku
  • 5-6 łyżek oliwy z oliwek (można pół na pół z masłem klarowanym)
  • 1-2 łyżki białego wina (u mnie półwytrawne) można też go pominąć, a wcisnąć kilka kropel soku z cytryny
  • 250 ml śmietany owsianej (dla nieuczulonych śmietany kremowej 30%)
  • sól morska i świeżo zmielony pieprz do smaku
  • 9 gniazd makaronu tagliatelle (bezjajeczny),

Przygotowanie:

  1. Kurki dokładnie myjemy, oczyszczamy, większe okazy kroimy na mniejsze kawałki
  2. W dużym garnku (ok. 3l) gotujemy wodę, dodajemy ½ łyżeczki soli, 1 łyżkę oliwy z oliwek, gotujemy makaron al dente, odcedzamy
  3. W międzyczasie rozgrzewamy na patelni oliwę z oliwek, dodajemy drobno posiekaną cebulę i czosnek, mieszamy i smażymy na mniejszym ogniu około 1 minuty (ma się lekko zeszklić)
  4. Dokładamy kurki, solimy i pieprzymy, smażymy mieszając ok. 2 minuty, przykrywamy patelnię i dusimy grzyby około 3 minuty, aż się lekko zeszklą i będą miękkie
  5. Odkrywamy patelnię, dodajemy wino, solimy i pieprzymy do smaku, dolewamy śmietanę i odstawiamy z ognia (nie gotujemy)
  6. Próbujemy sos, powinien mieć wyrazisty smak więc doprawiamy do smaku
  7. Nakładamy na talerz ciepły makaron, ułożony w gniazda, polewamy sosem i grzybami, podajemy od razu na stół

Wskazówki:

„Ze względu na smaczny miąższ i przyjemny zapach kurki są znane jako grzyby dla smakoszy. Inna nazwa tego grzyba to pieprznik jadalny. Kurki mają kolor pomarańczowożółty lub jasnożółty. Ich kapelusz może osiągać średnicę 10–15 cm. Początkowo kapelusz ma kształt wypukły z podwiniętym brzegiem. Z wiekiem kapelusz grzyba rozpłaszcza się i obniża na środku. Blaszki również są koloru pomarańczowożółtego i biegną prawie przez cały trzon.
Kurka ma bardzo przyjemny, owocowy zapach przypominający morele. Kurki zbiera się zarówno w lasach iglastych, jak i liściastych. Typowym widokiem są kobierce z kurek na leśnych wycinkach. Przestroga: kurka ma niebezpiecznego sobowtóra — lisówkę pomarańczową. Jest ona lekko trująca, a jej zjedzenie może powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Jej kapelusz pozornie przypomina kurkę, jednak przy bliższym spojrzeniu można zauważyć różnice: blaszki kończą się na początku trzonu i zazwyczaj są ciemniejsze od kapelusza. Kapelusz jest znacznie cieńszy. Trzon jest cienki i pusty w środku.

Wartości odżywcze grzybów

„Jest wiele opinii na temat wartości odżywczej grzybów. Niektórzy dietetycy twierdzą, że dostarczają one sezonowym potrawom smaku i aromatu, i to wszystko. Ale są tacy, którzy przypisują im zdrowotne walory.
Co ciekawe, nasz zmysł smaku reaguje na grzyby podobnie jak na mięso, dlatego często je nimi zastępujemy. Są jędrne i bardzo esencjonalne. Świetnie nadają się na zupy, sosy, farsze i jako dodatek do jajecznicy.
Grzyby przede wszystkim składają się z wody (zawierają jej tyle co warzywa), dlatego są niskokaloryczne, dobre dla odchudzających się. Ale trzeba pamiętać, że są także ciężkostrawne, a to za sprawą budulca  – chityny, wielocukru o strukturze chemicznej podobnej do celulozy, czyli błonnika. Chityny nie rozpuszczają kwasy żołądkowe, dlatego grzyby najpierw długo zalegają w żołądku, a potem tylko przechodzą przez nasz układ pokarmowy.  Dostarczają nam niewielkich ilości soli mineralnych, zależnie od tego, czy ściółka, na jakiej rosną, jest bogata w minerały.
Oprócz tego zawierają witaminę A w postaci karotenu (najwięcej mają jej kurki – dlatego są pomarańczowe), a także znaczne ilości witamin B1 i B2. Pozostałe witaminy, w tym C, występują w śladowych ilościach. Grzyby są także źródłem białka (pośredniego między białkiem zwierzęcym a roślinnym).
Badacze spierają się, do jakiego stopnia nasz organizm jest w stanie to białko strawić. Według niektórych, najwięcej strawnego białka zawierają prawdziwki i pieczarki. Warto też wiedzieć, że w młodych grzybach jest go o wiele więcej niż w starych.”
Tagliatelle z kurkami
Tagliatelle z kurkami
Tagliatelle z kurkami

1 Reply to "Tagliatelle z kurkami"

  • comment-avatar
    mojetworyprzetwory 15 lipca 2012 (18:02)

    Pyszny pomysł na obiad;) Dziękuję Kasiu z inspirację, mam kurki dzisiaj zebrane, więc jutro zrobię taki pyszny obiad;) Pozdrawiam!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.