Iskiate czyli Chia Fresca naturalny dopalacz

Wróciliśmy do domu z wakacji w Turcji, nie na długo bo przed nami kolejna podróż. Mam jednak tydzień na zaległości zarówno na blogu, jak i w kuchni. 
Zaczynam od chia i napoju plemienia Tarahumara.
Pisałam już o chia przy okazji przepisu na Koktajle Bananowe oraz Chia dla Biegacza.
Znajdziecie też dużo informacji na temat ziaren chia w zakładce MAGiczne Produkty. 
 
Moja wakacyjna lektura „Urodzeni Biegacze, Tajemnicze plemię Tarahumara, bieganie naturalne i wyścig, jakiego świat nie widział” zmobilizowała mnie do stworzenia osobnego wpisu poświęconego naturalnemu dopalaczowi jakim jest Iskiate, inaczej Chia Fresca (chłodna chia).
Napój ten dzięki ultramaratończykowi Scottowi Jurkowi, a także dzięki autorowi ww. książki (Christopher McDougall) jest już szeroko rozpropagowany wśród biegaczy.
 
Uważam jednak, że każdy kto czuje się osłabiony i potrzebuje wzmocnienia organizmu z powodzeniem może spożywać ten napój. Podaję go także mojemu Alergikowi:)
 
„Przygotowuje się ten napój poprzez rozpuszczenie nasion chia (szałwii hiszpańskiej) w wodzie z dodatkiem cukru i odrobiną soku z limonki. Pod względem bogactwa składników odżywczych chia przypomina koktajl przyrządzony z łososia, szpinaku i ludzkiego hormonu wzrostu. W maleńkich nasionach tej rośliny zmieściły się bowiem; kwasy omega-3, omega-6, białko, wapń, żelazo, cynk, błonnik i przeciwutleniacze. Gdybyś przed zesłaniem na bezludną wyspę musiał wybrać jeden rodzaj pożywienia, który mógłbyś zabrać ze sobą, bez wahania powinieneś zdecydować się na chia – oczywiście pod warunkiem, że liczyłbyś na rozwój masy mięśniowej, obniżenie poziomu cholesterolu i zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób serca..”
Źródło; „Urodzeni Biegacze, s.54-55
 
Życzę  dużo sił i Smacznego

Iskiate naturalny dopalacz nie tylko dla Biegacza

(wegański, bezglutenowy)
CZAS PRZYGOTOWANIA: 5-10 minut  
ILOŚĆ: 1 porcja
Składniki:

  • 200-250 ml wody (u mnie mineralna niegazowana)
  • 1 łyżeczka syropu klonowego lub miodu (nie dla wegan)  
  • 1 łyżeczka soku z limonki
  • 1 łyżka nasion chia (szałwii hiszpańskiej)

Przygotowanie: 

  1. Wsypujemy nasiona chia do szklanki, zalewamy zimną lub ciepłą wodą (ja preferuję zimną wodę latem a ciepłą zimą:)
  2. Dodajemy sok z limonki oraz syrop roślinny lub cukier trzcinowy, mieszamy i odstawiamy na około 5-10 minut (ziarna chia w kontacie z wodą wytworzą bezbarwną galaretkę)
  3. Przed spożyciem mieszamy napój ponownie i wypijamy całość (wraz z ziarnami)