Wielkanoc Alergika

Święta Wielkanocne pod względem kulinarnym przysparzają większy problem rodzinom alergików niż Boże Narodzenie.

Tradycyjne wielkanocne dania zawierają duże ilości jajek, mleka, pszenicy, kakao, orzechów, miodu czy wieprzowiny, a to główne alergeny. Zapach gotowanych jaj i dań pieczonych z ich użyciem niestety także nie służy alergikom.

Osoby zagrożone anafilaksją powinny unikać nie tylko jedzenia jajek ale także ich dotykania i wdychania ich oparów.

Czym zastąpić jajko w diecie? 

A co z mlekiem i pozostałymi alergizującymi produktami? W dużym skrócie:

Mleko odzwierzęce zamień na roślinne: jaglane, kokosowe, orkiszowe, owsiane itp.

Pszenicę zwłaszcza tę nieekologiczną zastąp orkiszem, płaskurką czy samopszą, dawnymi odmianami pszenicy, wartościowymi dla naszego zdrowia. A w wersji bez glutenu skorzystaj z bogatej oferty mąk bezglutenowych: gryczanej, jaglanej, kukurydzianej, owsianej, amarantusowej, sorgo, teff, z soczewicy czy z tapioki. Przewodnik po 23 mąkach bezglutenowych z informacją o ich wartościach odżywczych i zastosowaniu, umieściłam w mojej książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę”.

Kakao zamień na karob czyli mączkę z chleba świętojańskiego.

Zamiast miodu użyj syropu klonowego, ryżowego czy melasy z chleba świętojańskiego.

Zastąpienie orzechów jest najbardziej problematyczne. Można w tym przypadku sięgnąć po chufa czyli orzechy tygrysie (migdały ziemne), migdały zwykłe, nasiona pinii a także po mąkę z migdałów ziemnych, mąkę kokosową czy migdałową. 

Mięso wieprzowe czy wołowe zastąp drobiem, mięsem z królika czy dzika.

Zapraszam do lektury!

Wielkanoc Alergika

Przygotowując wielkanocne śniadanie w domu, by cieszyć się bezpiecznym świętowaniem, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach.

Jak się przygotować do Świąt Wielkiej Nocy?

Kilka tygodni wcześniej przygotuj menu alergika.

Skorzystaj z przepisów MAG zawartych w książkach Mama Alergika Gotuje, znajdziesz w nich setki dań od śniadań do kolacji, wszystkie bez mleka, jajek, soi, selera, miodu, a także glutenu czy cukru. W książce „Mama Alergika Gotuje. Na Wyjątkowe Okazje” umieściłam 14 przepisów w rozdziale Wielkanoc, które rozwiążą problem świątecznych potraw.

Sprawdź także przepisy na Wielkanoc zgromadzone na blogu.

Kup wcześniej potrzebne składniki.

Korzystanie z zamienników alergenów może sprawiać problem osobom początkującym. Przetestuj je przed świętami. Niektóre produkty, zwłaszcza ekologiczne są trudniej dostępne. Zapełnij kuchenne szafki trochę wcześniej, unikniesz przedświątecznej gorączki zakupowej. Skorzystaj z bogatej oferty sklepów online, porównuj ceny, korzystaj z promocji.

Świeże warzywa i owoce kupuj na krótko przed spożyciem.

Zwróć uwagę na ich jakość i pochodzenie. Rekomenduję produkty ekologiczne, naturalne od sprawdzonych dostawców i sezonowe. Jeśli nie masz dostępu do bio warzyw i owoców usuń zewnętrzne pestycydy domowym sposobem np. tym podanym w książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na wiosnę i lato”.

Pamiętaj, że uczulają nie tylko jajka czy mleko ale także wiele przypraw i ziół.

Przyprawy i zioła, które uczulają najrzadziej to: pieprz biały, wanilia, imbir i goździki, liść laurowy, pietruszka, chrzan, tymianek, majeranek i estragon. Wysokie wystąpienie reakcji alergicznych obserwuje się po spożyciu: anyżu, kolendry, papryki, pieprzu czarnego, curry, kopru, oregano i czosnku.

Świąteczne porządki.

Jeśli tylko to możliwe posprzątaj dom podczas nieobecności alergika. Używaj ekologicznych i hipoalergicznych środków czystości, a najlepiej domowych sprawdzonych sposobów z użyciem sody oczyszczonej, soli, soku z cytryny lub octu. Jeśli masz alergię na roztocza kurzu domowego, zakładaj podczas tych czynności maseczkę i winylowe lub bawełniane rękawiczki.

Wiosna to czas pylenia roślin, a uczulenie na pyłki wiąże się z alergią krzyżową na wiele produktów spożywczych.

Alergia krzyżowa to nadwrażliwość organizmu na jednoczesne działanie co najmniej dwóch alergenów z grupy: pokarmowych, wziewnych lub kontaktowych o zbliżonej budowie białkowej. Może ona dotyczyć alergenów spokrewnionych lub niespokrewnionych ze sobą.

Warto poznać listę produktów reagujących krzyżowo. W książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na wiosnę i lato” w części wademekum dla rodzica, umieściłam obszerny materiał na temat pylenia brzozy i traw. Odpowiedź na pytanie: Co jeść gdy pylą drzewa i trawy? znajdziesz także na moim blogu.

Święta poza domem.

Spędzając Święta poza domem u rodziny czy znajomych, koniecznie powiadom o alergii występującej w twojej rodzinie. Wyjaśnij na jakie produkty jest uczulenie, na co trzeba uważać. Poproś o nieczęstowanie dziecka jajkami w czekoladzie, możesz przygotować listę dozwolonych słodkości. Przy stole zawsze zapytaj o skład dań, unikaj dań gotowych kupionych, zwłaszcza gdy nie masz dostępu do etykiety z ich składem. Pamiętaj, że barwniki i konserwanty także uczulają. W razie konieczności przynieś ze sobą te dania, które są dozwolone dla alergika, będziesz czuć się bezpieczniej. Zabezpiecz się w lek przeciwhistaminowy, lek wziewny o działaniu rozszerzającym oskrzela i ułatwiającym oddychanie oraz w adrenalinę w ampułkostrzykawce jeśli została przepisana przez lekarza alergologa. Nie trać czujności także w czasie świętowania.

Prezenty od zajączka.

Coraz bardziej popularne stało się także w Polsce obdarowywanie dzieci prezentami od zajączka. Alergiczne dzieci wcale nie muszą rezygnować z szukania niespodzianek ukrytych w trawie czy w domu. Wystarczy zakupić drobne ciekawe zabawki, książeczki, dozwolone słodkości i ukryć je tak jak popularne czekoladowe jajka.

Pisanki i koszyczek wielkanocny.

Bezpieczne dla alergika będą drewniane kolorowe pisanki. Nie stanie się nic złego, jeśli przygotujemy tradycyjne pisanki gotując jajka podczas nieobecności alergika w domu.

Warto farbować jajka używając tradycyjnych metod jak barwienie w łupinach cebuli czy w naturalnych roślinnych barwnikach. Jeśli dziecko może dotykać jajek, bardzo ważne by uczestniczyło w przygotowaniu tradycyjnych ozdób wielkanocnych. To przecież dobra zabawa dla całej rodziny. Koszyk wielkanocny zapełnij dozwolonymi produktami, tak aby poświęcone produkty dla alergika nie stykały się z tymi niedozwolonymi.

Życzę wspaniałych i zdrowych Świąt Wielkanocnych!