Pasta z kurkumy

W diecie mojego alergika kurkumę stosuję bardzo często. Dodaję ją z uwagi na jej cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Kurkuma wspomaga także działanie układu pokarmowego, co jest bardzo ważne u osób na diecie eliminacyjnej.

Najczęściej wsypuję szczyptę sproszkowanej kurkumy do gotujących się potraw i gotuję razem, na małym ogniu, przez kilka minut z dodatkiem pieprzu lub ostrej papryki.

Świeżą kurkumę w korzeniu dodaję do naparów wzmacniających odporność, czyli tych na bazie imbiru, soku z cytryny i miodu.

Przepis na taki napar znajdziesz w mojej czwartej książce „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę” , w rozdziale „Zdrowa apteczka’ oraz na blogu we wpisie 7 MAGicznych sposobów na przeziębienie i grypę.

W książce tej oprócz przepisów bez mleka, bez jajek, bez glutenu, bez cukru, znajdziesz także odpowiedź na obecnie często pojawiające się pytanie; Jak dbać o odporność organizmu?

Strona z książki „Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę”

Wraz z innymi produktami takimi jak np. amarantus, inulina, karob czy sorgo, kurkuma znalazła się na liście 24 MAGicznych produktów opisanych i polecanych przeze mnie w mojej drugiej książce

„Mama Alergika Gotuje. Na Wyjątkowe Okazje” .

MAGiczne produkty to praktyczna podpowiedź dla wszystkich, którzy chcą się zdrowo odżywiać. Produkty z listy warto wprowadzić do swojej codziennej diety.

Dzisiejszą pastę z kurkumy, którą przygotowałam bazując na przepisie Agnieszki Maciąg.  Taką pastę można wykorzystać do wielu dań, w tym do wzmacniającej i przeciwzapalnej Jaglanki z cynamonem.

Taką jaglankę z różnymi owocami (pestkami granatu, pigwą, grejpfrutem) serwuję rodzinie w okresie przeziębień i grypy. Na blogu znajdziesz więcej przepisów na jaglanki. Kliknij TUTAJ.

W związku z aktualną sytuacją zdrowotną jaką mamy w kraju, wiele mówi się teraz o wzmacnianiu odporności organizmu.

Pamiętaj, że o odporność należy dbać każdego dnia!

Co możesz zrobić?

  • Zrezygnować ze spożywania żywności wysoko-przetworzonej.
  • Ograniczyć do minimum spożycie cukru i nie stosować jego niezdrowych zamienników (np. syropu glukozowo-fruktozowego).
  • Zrezygnować z używek (alkohol, palenie papierosów).
  • Uprawiać sport, ładować organizm naturalną witaminą D, przebywając na zewnątrz w słoneczne dni.
  • Unikać stresu, relaksować się.
  • Odżywiać się różnorodnie.
  • Regularnie spożywać warzywa i owoce, bogate w witaminy i antyoksydanty.
  • Jeść warzywa krzyżowe (brokuł, brukselka, kalafior, jarmuż, kapusta). 150 przepisów na bazie wyłącznie niskoskrobiowych i niskocukrowych warzyw i owoców znajdziesz w książce „Dieta warzywno-owocowa. Uzdrawiająca moc roślin”.
  • Ograniczyć spożycie mięsa i białej mąki.
  • Dbać o zdrowy sen.
  • Stosować w diecie olej z czarnuszki, rokitnik, czosnek, imbir czy kurkumę.
  • Wprowadzić do diety zakwas z buraków, kiszonki i probiotyki.

Zapraszam po przepis

Pasta z kurkumy

(wegańska, bez glutenu, bez cukru)

Ilość: 4 łyżki

Czas przygotowania: 10 minut

Składniki:

  • 2 łyżki kurkumy w proszku
  • 125 ml przegotowanej wrzącej wody
  • szczypta mielonego czarnego pieprzu lub ostrej papryki

Przygotowanie:

  1. Wodę doprowadzamy do wrzenia, dodajemy kurkumę oraz pieprz, gotujemy na niewielkim ogniu aż powstanie gęsta pasta, często mieszając. Czas gotowania nie może być krótszy niż 8 minut, więc gdy pasta zgęstnieje szybciej, dodajemy więcej przegotowanej wody i gotujemy dalej. Gdyby pasta okazała się zbyt rzadka, dodajemy więcej kurkumy w proszku.
  2. Gotową pastę możemy przełożyć do szklanego słoiczka i przechować w lodówce przez 2 tygodnie.

Wskazówki:

Gotując na małym ogniu (u mnie 4 w kuchence indukcyjnej) nie można przygotować pasty wcześniej niż po 8 minutach. Dlatego jeśli Twoja pasta gęstnieje zbyt szybko, zmniejsz temperaturę gotowania.

Fot. Katarzyna Jankowska

No Replies to "Pasta z kurkumy"

    Napisz komentarz

    Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.